Mi a bridzs?


A bridzs sport és szórakozás együtt. Szellemi torna kártyával, társasági játék. Négyen játsszák, két játékos párt alkotva küzd egy másik pár ellen.
Nem egyéni játék. A pár mindkét tagja ugyanazért a célért küzd: minél több ütést szerezzen.

 

Miért érdemes bridzsezni?

 

A bridzs elsősorban szórakoztató játék, a szabadidő eltöltését szolgálja.

Milyen előnyei vannak a bridzsnek?

A bridzs logikus gondolkodásra késztet, a problémamegoldó képességet fejleszti, döntési helyzetek helyes és gyors megoldására, önismeretre és együttműködésre nevel, memória és koncentrációjavító, a győzelem és a kudarc elviselésére tanít. Ezek a legtöbbet említett okok, amiért érdemes megismerni ezt a játékot.

Kissé humorosan, a bridzs a legjobb nyugdíjas sport. De miért kell addig várni. Minél előbb elkezd valaki játszani, annál tovább élvezheti a játék szépségét.
 

 Hogyan érdemes elkezdeni?

       
A bridzs nem könnyű játék. A többi kártyajátékhoz képest bonyolultabbak a szabályai, nehezebb az alapokat elsajátítani. (Nem véletlen, hogy bridzsben 25 év az ifjúsági korhatár.) Ezért nem árt, ha egy tapasztaltabb játékos vagy oktató segít ebben. Nem ajánljuk, hogy valaki egyedül kezdjen neki. Általában fél  év, egy év alatt lehet odáig eljutni, hogy valaki nyugodtan elinduljon egy klubversenyen. Szerencse, hogy a nehézségek ellenére, már az első pár óra után  élvezhető a játék. Később sem lehet abbahagyni a tanulást, szinte életünk végéig tanulhatunk valami újat a bridzsben.

 

Játékszabályok, a játék menete

 
  • A bridzset 52 lapos francia kártyával játsszák (Joker nélkül).
  • Négy színből (rangsorban: treff, káró, kőr, pikk) 13-13 lap található egy pakliban. Rangsoruk: 2, 3, 4, 5, 6 7, 8, 9, 10, B, D, K, A. Így a két ellenfél 13 ütésen osztozhat. Egy ütés négy lapból áll, mind a négy játékosnak hozzá kell tennie egy lapot, és aki a legnagyobbat tette az viszi az ütést.
     

A játék menete:

  • Az 52 lapot, egyesével, az óramutató járásával egyezően kiosztjuk a négy játékosnak.
  • A játék két fő részből áll: a licitálásból és a lejátszásból.
  • A licitálás során a két vonal (két pár) eldönti, hogy melyikük játsszon (legyen a felvevő) és hogy mi legyen az adu színe (vagy adu nélküli játék).
  • A vállalt és teljesített ütésekért prémium pontok járnak, a nem teljesített vállalásért pedig mínusz pontok. Így kétféleképpen lehet pontokat szerezni. Egyrészt a saját lapunk erejét kihasználva olyasmire vállalkozunk, amit teljesíteni tudunk, vagy az ellenfelet olyan magas vállalásra kényszerítjük, amelyet már nem tud teljesíteni.
  • A teljesítésre vállalkozó párt felvevő vonalnak, a másik párt védekező vonalnak, vagy ellenvonalnak hívják.
  • A licit befejezése után az ellenvonal kezdi a játékot, ők hívnak elsőre. Az első hívás után a felvevő vonal soron következő tagja leteríti lapjait az asztalra (minden kártyáját). Ő a továbbiakban nem vesz részt a játékban, lapjait a felvevő játssza ki. A felvevő mind a 26 lappal gazdálkodik.
     

        Játékszabályok:

  • Kötelező színre színt tenni.
  • Nincs felülütési kényszer, a szín bármely lapját lehet tenni egy ütéshez.
  • Ha nincs lapunk a hívott színből, bármely lapunkat tehetjük az ütéshez (nincs adukényszer).
  • Egy ütést az a játékos nyer, aki a legnagyobb rangú lapot tette a hívott színből, vagy a legnagyobb rangú adut adta az ütéshez.
  • Mindig az a játékos hiv. (játszik ki egy ütéshez elsőnek), aki az előző ütést elvitte.

            /https://www.bridzs-barat.hu szíves hozzájárulásával/

            www.bridzs-barat.hu/